A basszusnak nem kell bizonygatnia, hogy talpig férfi, elég, ha szolidan elbődül.
Továbbá nyugodtan lehet nagydarab, mert úgyse hősszerelmest játszik, hordhat szakállt és ihat hideg sört, mert a hangszálai erősebbek, tehát nem olyan kényes.
1. A basszbariton
Átmeneti hangfaj, speciális szerepkörrel.
Erőfordulási területe: Wagner, egyműves szerzők
Szerepe: isten, ördög, elátkozott antihős
Vágyainak tárgya: megváltás, pusztulás (a kettő gyakran ugyanaz), gonoszkodás
Ellensége: a felesége / az egyház
Sorsa: halál, de annyira nem bánja
Erőssége: hosszú, drámai nagymonológ
Gyengéje: papucsférj / élőholt / allergiás a szent szimbólumokra
2. Az identitászavaros basszus/bariton
Erőfordulási területe: a basszus-és baritonszerepkör BÁRMELY területe
Szerepe: a két szerepkör bármelyike
Vágyainak tárgya: ma megdugnám a szopránt, holnap bölcs főpap lennék, utána meg mondjuk ördög, jó?
Ellensége: a túlterhelés
Sorsa: vagy megállapodik egy repetroárnál, vagy elkopik a hangja
Erőssége: ő mindent tud! (csak nem sokáig)
Gyengéje: mivel nem igazi basszbariton, Wagnerhez gyengécske, ezért folyton libikókázik a két hangfaj között
3. A buffó basszus, avagy aki mindig pofára esik
Erőfordulási területe: Mozart, Rossini, Donizetti
Szerepe: vén kecske, aki megnyalná a sót / viccesen gyáva szolga
Vágyainak tárgya: mindegy, csak szoknya legyen rajta és fiatal legyen, hehe!
Ellensége: a nyafka lírai tenor vagy a szexi bariton
Sorsa: közröhej tárgya lesz és még a csajt is elcsaklizzák tőle
Erőssége: aranyos és senki sem utálja igazán
Gyengéje: öreg és/vagy ostoba
4. Az orosz basszus, avagy a nagyon drámai
Erőfordulási területe: orosz operák, természetesen
Szerepe: uralkodó, bölcs öreg főpap, népi hős, hadvezér vagy szimplán mellékszereplő, de akkor is hatalmas hangja van
Vágyainak tárgya: hatalom, béke vagy vodka
Ellensége: a kis gizda karaktertenor, a nép vagy szimplán a másik orosz basszus
Sorsa: általában halál, ilyenkor a drámai szemmeregetés és a lépcsőn legurulás kötelező
Erőssége: a HANG
Gyengéje: esetleges múltbeli bűn (csak az uralkodónál)
5. Az olaszos basszus, avagy az "ugye milyen szép hangom van?"
("Belcanto" basszus = szép bársonyos hangja van a pasasnak, puha mélységekkel.)
Erőfordulási területe: bármely olasz opera, de Mozart is lehet, sőt, egy-két lightosabb Wagner-szerep
Szerepe: uralkodó, bölcs öreg főpap, gonosz öreg főpap, valakinek az apja, esetleg főgonosz, ha a bariton épp nem ér rá
Vágyainak tárgya: (a fentiekkel párhuzamban) a nép kussoljon, a nép legyen jó és felvilágosult, a nép csússzon térden az Egyház előtt, a gyereke legyen boldog, a főszereplők dögöljenek meg, főleg a tenor, mindég nagyobb gázsit kap a szemét!
Ellensége: a renitenskedő fia vagy veje, bárki, aki bántani akarja a népét, bárki, aki ellenmond neki, a gyereke udvarlója, mindenki
Sorsa: rendkívül változatos, de a magány és a halál is gyakori.
Erőssége: a gyönyörű, orgonazengésű hangja
Gyengéje: ha van felesége, az úgyis a tenort szereti
6. A germán basszus, avagy a komor és setét
Vagyis kormos és kicsit karcolós, általában brutális mélységekkel és erővel.
Erőfordulási területe: Wagner, egyéb német szerzők, valamint hébe-hóba más nemzetiségű operák, amennyiben pihenőt akarnak
Szerepe: született gonosz, és élvezi is a rohadék / vaskalapos vén álszent
Vágyainak tárgya: hatalom, alfahím státus vagy szimplán a többi szereplő tönkretétele / kinyírása / bosszú
Ellensége: MINDENKI! Főleg a germán hőstenor, esetleg a szexi bariton, de leginkább bárki, aki egy színpadon van vele. Ha olaszos basszussal találkozik duettben, alázza.
Sorsa: halál, de csak miután eleget szemétkedett
Erőssége: csak megszólal és már remegnek a falak
Gyengéje: néha meglepetésszerűen elhuny idő előtt, de nem kell aggódni, ilyenkor posztumusz keseríti meg a többiek életét. Ne invitálgassuk vacsorára és ne húzzunk be neki, mert előbbinél esetleg ELJÖN, utóbbinál fizikumát meghazudtolva azonnal meghal.
+1 A finn basszus
Külön szerepköre nincs, általában a germán és az orosz vonalat tolja EGYSZERRE, mert olyan tökös. Pár olasz szerep is becsúszik olykor. Hangja óriási, akárcsak a germáné és az oroszé, de általában bársonyosabb.
+2 A kontrabasszus
Valójában nem tartozik ide, mert operában nincs ilyen szerep. Az orosz basszus még durvább változata, ahol a többi basszus már hörögni se tud, ott ő még vígan énekel, sőt, még annál is jóval mélyebben. Pravoszláv kórusokban lelhető fel ritkaságképpen.
Ideteszek egy példát, mert ezt hallani kell, hogy az ember elhiggye, van ilyen:
(Darth Vader sírva elbujdosik, a Korongvilág Halála pedig megjegyzi, hogy NA, KÖRÜLBELÜL ÍGY.)
Ui.
Hamarosan következnek a hölgyek, de a közönséget is célba vesszük!
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.